Letnia dieta – co jeść, aby czuć się dobrze w upalne dni?

2019-06-27
Początek tegorocznego lata jest bardzo upalny, a najnowsze prognozy pogody wskazują, że niższe temperatury pojawią się tylko na początku lipca. Planując więc urlop na kolejne tygodnie, warto uwzględnić także… odpowiednią dietę, która pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie i pozwoli skutecznie schłodzić organizm. W dzisiejszym wpisie podpowiemy więc po jakie smakołyki warto sięgać, aby przetrwać gorące dni.

1. Warzywa i owoce – surowe i gotowane

Podstawą letniej diety powinny być warzywa i owoce. Zalecane jest spożywanie przede wszystkim pomarańczowych warzyw i owoców, które pomagają walczyć z przemęczeniem i obniżają ciśnienie tętnicze. Ogromnie ważna jest również marchew, ponieważ wzmacnia włosy i chroni je przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, zapobiega też przebarwianiu i wysuszaniu się skóry. Warto jeść także cytrusy, głównie cytryny i kwaśne pomarańcza oraz grejpfruty, gdyż działają one na organizm orzeźwiająco, gwarantując odświeżenie w tracie upałów. Witaminę C znaleźć możemy jednak nie tylko w cytrusach – wyjątkowo bogata w nią jest bowiem natka pietruszki, którą stosować możemy jako przyprawę do dań obiadowych lub dodatek do smoothies, koktajli i sałatek. Nie zapominajmy również o zielonych warzywach – zwłaszcza tych bogatych w błonnik, który usprawnia pracę jelit, a w związku z tym przyspiesza przemianę materii.

2. Chłodniki

Warzywa jedzmy w każdej postaci! Surowe warzywa świetnie sprawdzą się jako przekąski lub – jak wspomnieliśmy powyżej – dodatek do napojów, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by przygotowywać je również na obiad i kolację. Latem świetnie sprawdzają się chłodniki, które skutecznie pomagają walczyć z wysokimi temperaturami. Patentów na chłodnik jest naprawdę wiele – najbardziej popularny jest ten z botwinki, jednak jeśli za nią nie przepadamy, sięgnąć możemy na przykład po koperek, kalafior, a nawet świeżą sałatę. Wystarczy tylko blender, jogurt naturalny (lub jogurt grecki, który jest bardziej gęsty) i ulubione przyprawy. Smaczne, zdrowe i lekkostrawne posiłki to zdecydowanie dobry pomysł!

3. Czego unikać?

Jest kilka produktów, których latem lepiej unikać, aby nie obciążać organizmu i nie narażać go na odwodnienie. Koniecznie odstawmy alkohol i kofeinę, które przyspieszają krążenie krwi i działają moczopędnie, na dodatek powodować mogą zawroty głowy, a nawet zasłabnięcie. Zamiast tego, pijmy dużo wody mineralnej (na przykład z dodatkiem owoców i warzyw) oraz świeżych soków bez dodatku substancji słodzących. Unikajmy też ciężkostrawnych, tłustych potraw oraz żywności przetworzonej, ponieważ powodować mogą one uczucie zmęczenia, zaburzą też metabolizm. Jeśli chcemy jeść mięso, najlepiej wybierać to chude, zwłaszcza drobiowe (gotowane, duszone na parze lub grillowane, na pewno zaś nie smażone) oraz ryby. Owoce morza to wariant idealny na wakacyjną pogodę, ale pamiętajmy, aby odpowiednio je przyrządzić.

Podsumowując: latem, odpoczywając w przydomowym ogrodzie, na pikniku, nad jeziorem lub – po prostu – w domowym zaciszu, starajmy się jeść lekkie, niskokaloryczne posiłki. Spożywajmy je często, przygotowując jednak mniejsze porcje. Nie zapominajmy też o wodzie – tej powinniśmy pić bardzo dużo!
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel