Ogrodnik w kuchni #3 – owocowe przetwory

2018-11-26
Ogrodnik w kuchni #3 – owocowe przetwory

Trzecia część zainaugurowanego w tym miesiącu cyklu pt. „Ogrodnik w kuchni”, w ramach którego przyglądamy się domowym smakołykom i aromatycznym napojom, które – bazując na owocach – wspomagają wzmacnianie odporności w sezonie jesiennym oraz zimowym.

Do tej pory podpowiadaliśmy, jakimi przyprawami warto wzbogacać smak potraw, aby przy okazji dorzucić do nich sporą dawkę witamin i mikroskładników, mających korzystny wpływ na nasze zdrowie oraz samopoczucie. Doradzaliśmy również, jakie herbaty wybierać, by zapewnić naszemu organizmowi stały dostęp do licznych witamin, w tym przede wszystkim witaminy C. Dziś natomiast skupimy się na domowych przetworach i wskażemy ich wyjątkowe właściwości odżywcze oraz wzmacniające.

1. Domowe przetwory, czyli co?

Mówiąc o domowych przetworach, często synonimicznie używamy takich nazw, jak „dżemy”, „marmolady”, „powidła”, czy „konfitury”, zapominając o tym, że terminy te nie są tożsame. Dżem powstaje na bazie owoców, których część jest delikatnie rozgotowana, a część pozostała w całości, zazwyczaj też nie jest on zbyt słodki. Marmolada wyróżnia się tym, że przygotowywana jest z przetartych owoców, które następnie tworzą gładką masę. Przeważnie jej głównymi składnikami są owoce posiadające miąższ, rozpadający się w trakcie gotowania. Odwrotnie jest w przypadku konfitury – tutaj mamy do czynienia z dużymi kawałkami owoców, które w czasie obróbki nie mogą się ani rozpaść, ani rozgotować. Co do powideł: są to przetwory, do których przyrządzania przeważnie stosuje się tylko konkretne owoce, a dokładnie – śliwki węgierki.

2. Dlaczego (i kiedy?) przetwory są zdrowe?

Odpowiedź na tak zadane pytanie wcale nie jest trudna: domowe przetwory posiadają wiele prozdrowotnych właściwości, ponieważ zawierają sporą dawkę witamin – takich, jak np. witamina C, znajdująca się niemal w każdym rodzaju owoców, po które sięgniemy, przygotowując dżem, konfiturę lub marmoladę. Dzięki temu, korzystnie wpływają one na naszą odporność i pozwalają walczyć z przeziębieniem. Sporo przetworów świetnie sprawdza się także przy bólach gardła, a nawet niestrawnościach – takie działanie przypisuje się np. konfiturze z dzikiej róży, która dodatkowo stosowana jest przy dolegliwościach skórnych. Pamiętajmy jednak, że znaczna część produktów, dostępnych w sklepach, posiada zbyt duże ilości cukru, w jej składzie znaleźć można również wiele substancji konserwujących i sztucznych barwników – dlatego też przetwory najlepiej robić w domowych warunkach, samodzielnie decydując o ich zawartości i smaku.

3. Przetwory bez cukru?

Tak, jest to możliwe, a co najważniejsze – jest to wyjątkowo zdrowe! Warto więc zmieniać nawyki i zrywać z dotychczasowymi przyzwyczajeniami, eliminując z domowych przepisów różne słodziki, takie jak biały cukier, cukier trzcinowy, czy też ksylitol. Owoce można bowiem gotować… w ich własnym soku, który sam w sobie jest bardzo słodki, ich naturalny cukier wydobywając za pomocą soli (np. morskiej lub himalajskiej). Proces ten nie pozbawia owoców żadnych właściwości – wręcz przeciwnie, pozwala zachować m.in. naturalny kolor i aromat. Warto dbać o to, aby nasze domowe produkty były jak najbardziej naturalne – w końcu mają być one nie tylko smaczne, ale też jak najbardziej zdrowe.

I znów: nie pozostaje nam nic innego, jak tylko życzyć Wam smacznego, czekając na Wasze przepisy!

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2018
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel